Social inclusion
We geven alle kinderen de mogelijkheid om deel te nemen en om
kunst te ervaren, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond:
ruim 50% van de scholen uit de zogeheten ‘probleemwijken’ brengt
een bezoek aan de Hermitage voor Kinderen.
Open blik
Kunst stimuleert verwondering, creativiteit en ontroering. Hieruit
ontstaat openheid voor de ideeën en opvattingen van de ander en
een besef dat die ander in zijn waarde moet worden gelaten.
Meerjarig kunstonderwijs
Het gehele onderwijstraject beslaat een periode van maar liefst
vierenhalf jaar. Kennis en kunde komen dus herhaaldelijk aan bod,
met een blijvende invloed als gevolg. Geen enkel ander museum in
Nederland biedt een dergelijk intensief programma aan.
Klaar voor de 21ste eeuw
De Hermitage voor Kinderen draagt bij aan de ontwikkeling
van de ‘vaardigheden van de 21ste eeuw’, die nodig zijn in een
steeds complexere en globaliserende leef- en werkomgeving.
Denk hierbij aan creativiteit, kritisch denken, communicatie,
probleemoplossend vermogen en samenwerking. Scholen
hebben weinig tijd en aandacht voor het bijbrengen van deze
vaardigheden; musea zouden deze maatschappelijke rol meer op
zich kunnen nemen. De Hermitage doet dit al zes jaar en loopt
hierin dus voorop.
Jan Taminiau
Supporter van de Hermitage
voor Kinderen
‘In de sector waarin ik werk, de mode,
merk ik dat er grote behoefte is aan
creatieven die kunnen samenwerken.
Bij grote internationale bedrijven heerst
vaak een zekere hiërarchie; daar is een
goede samenwerking onmisbaar.
Maar omdat we zo zelfstandig worden
opgevoed de laatste jaren, leren we die
vaardigheid niet meer. Bij de Hermitage
voor Kinderen is dat gelukkig wél het
geval. Straks hebben 100.000 jongeren
leren samenwerken, en het mooie is dat
dit ook nog eens in een creatieve omgeving
is gebeurd.’
Wat maakt ons gratis
kunstonderwijs