Previous Page  10 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 20 Next Page
Page Background

Social inclusion

We geven alle kinderen de mogelijkheid om deel te nemen en om

kunst te ervaren, ongeacht hun sociaaleconomische achtergrond:

ruim 50% van de scholen uit de zogeheten ‘probleemwijken’ brengt

een bezoek aan de Hermitage voor Kinderen.

Open blik

Kunst stimuleert verwondering, creativiteit en ontroering. Hieruit

ontstaat openheid voor de ideeën en opvattingen van de ander en

een besef dat die ander in zijn waarde moet worden gelaten.

Meerjarig kunstonderwijs

Het gehele onderwijstraject beslaat een periode van maar liefst

vierenhalf jaar. Kennis en kunde komen dus herhaaldelijk aan bod,

met een blijvende invloed als gevolg. Geen enkel ander museum in

Nederland biedt een dergelijk intensief programma aan.

Klaar voor de 21ste eeuw

De Hermitage voor Kinderen draagt bij aan de ontwikkeling

van de ‘vaardigheden van de 21ste eeuw’, die nodig zijn in een

steeds complexere en globaliserende leef- en werkomgeving.

Denk hierbij aan creativiteit, kritisch denken, communicatie,

probleemoplossend vermogen en samenwerking. Scholen

hebben weinig tijd en aandacht voor het bijbrengen van deze

vaardigheden; musea zouden deze maatschappelijke rol meer op

zich kunnen nemen. De Hermitage doet dit al zes jaar en loopt

hierin dus voorop.

Jan Taminiau

Supporter van de Hermitage

voor Kinderen

‘In de sector waarin ik werk, de mode,

merk ik dat er grote behoefte is aan

creatieven die kunnen samenwerken.

Bij grote internationale bedrijven heerst

vaak een zekere hiërarchie; daar is een

goede samenwerking onmisbaar.

Maar omdat we zo zelfstandig worden

opgevoed de laatste jaren, leren we die

vaardigheid niet meer. Bij de Hermitage

voor Kinderen is dat gelukkig wél het

geval. Straks hebben 100.000 jongeren

leren samenwerken, en het mooie is dat

dit ook nog eens in een creatieve omgeving

is gebeurd.’

Wat maakt ons gratis

kunstonderwijs